The Royal Flying Corps (RFC) was formed on 13 April 1912 to satisfy Britain’s need for a military presence in the expanding field of aviation. An RFC training program in Canada produced more than 10,000 pilots, mechanics and aircraftmen during the First World War.
RFC Comes to Canada
The Royal Flying Corp comprised a military wing, a naval wing (later the Royal Naval Air Service, RNAS) and a flying school. The Corps’ duties included reconnaissance, bombing, observation for the artillery, co-operation with the infantry in attacking enemy positions, scout (or fighter) flights, supply drops, and observation for the Royal Navy. On 1 April 1918, the RFC joined with the RNAS to become the Royal Air Force.
When the First World War began, Canada did not have its own air force, apart from a short-lived Canadian Aviation Corps. The only route for aspiring airmen to join the British air service was to enlist in the regular Canadian forces (see Canadian Expeditionary Force) and try to transfer once they arrived overseas, or to travel to England to apply directly. (Two of Canada’s most famous First World War pilots, William (Billy) Bishop and William Barker, joined the RFC from the Canadian Expeditionary Force. A third, Raymond Collishaw, joined the RNAS in Britain after paying for private training in Canada.)
This situation changed in December 1916. The RFC needed more training squadrons, but Britain was running short of space for additional airfields and factories. As a result, the Empire turned to its colonies and soon established the Royal Flying Corps, Canada – a training scheme that proved an early inspiration for the Second World War’s British Commonwealth Air Training Plan.
The training program was commanded by Lt-Col Cuthbert Gurney Hoare and handled by the newly founded Department of Aviation at the Imperial Munitions Board (IMB). Training airfields were constructed throughout southern Ontario, including Long Branch (the former Curtiss Flying School), Borden, Leaside, Armour Heights, and near Belleville.
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Le Royal Flying Corps (RFC) est formé le 13 avril 1912 pour répondre aux besoins de la Grande-Bretagne qui désire augmenter sa présence militaire dans le domaine de l’aviation, à l’époque en pleine expansion. Un programme de formation du RFC au Canada forme plus de 10 000 pilotes, mécaniciens et aviateurs de l’armée de l’air durant la Première Guerre mondiale.
Le RFC au Canada
Le Royal Flying Corps comprend une aile militaire, une aile navale (plus tard renommée le Royal Naval Air Service, RNAS) ainsi qu’une école d’aviation. Les fonctions du Corps comprennent la reconnaissance, le bombardement, l’observation d’artillerie, la coopération avec l’infanterie pour attaquer les positions ennemies, les vols de reconnaissance, le largage d’approvisionnement et l’observation pour la Royal Navy. Le 1er avril 1918, le RFC se joint au RNAS pour devenir la Royal Air Force.
Lorsqu’éclate la Première Guerre mondiale, le Canada n’a pas sa propre force aérienne, outre le Corps d’aviation canadien dont l’existence est de courte durée. Les aviateurs qui désirent se joindre aux forces aériennes britanniques doivent soit s’enrôler dans les Forces canadiennes (voirCorps expéditionnaire canadien) pour ensuite essayer d’être transférés une fois en Europe, soit se rendre eux-mêmes en Angleterre pour postuler directement. (Deux des pilotes les plus connus de la Première Guerre mondiale, William (Billy) Bishop et William Barker, rejoignent le RFC en passant par le Corps expéditionnaire canadien. Un troisième pilote, Raymond Collishaw, rejoint le RNAS en Grande-Bretagne après avoir obtenu une formation privée autofinancée au Canada.)
La situation change en décembre 1916. Le RFC a besoin de plus d’escadrons d’entraînement, mais la Grande-Bretagne manque d’espace pour construire des terrains d’aviation et des usines supplémentaires. L’empire se tourne donc vers ses colonies et établit peu après le Royal Flying Corps au Canada, un programme de formation qui s’est avéré une source d’inspiration pour le Programme d’entraînement aérien du Commonwealth de la Deuxième Guerre mondiale.
Le programme de formation, sous le commandement du Lcol Cuthbert Gurney Hoare, est géré par le Department of Aviation de l’Imperial Munitions Board (IMB) qui vient tout juste d’être créé. Des terrains d’aviation pour la formation sont construits dans le sud de l’Ontario, dont ceux de Long Branch (l’ancienne école d’aviation Curtiss Flying School), de Borden, de Leaside, d’Armour Heights et celui situé à proximité de Belleville.
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